درایو (اینورتر) یا کنترل کننده های دور موتور

///درایو (اینورتر) یا کنترل کننده های دور موتور

درایو (اینورتر) یا کنترل کننده های دور موتور

درایو (اینورتر) یا کنترل کننده های دور موتور

از سری مقالات آموزش رایگان برق صنعتی در گروه صنعتی برق جو با آموزش درایو و اینورتر در خدمت شما هنرجویان عزیز هستیم.

درایو چیست؟

درایو یا  کنترل کننده دور موتور برای تنظیم دور موتورهای Ac استفاده می گردد. درایوها وظیفه “کنترل دور موتور” را بر عهده دارند و قادرند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور و بطور پیوسته تغییر دهند. 

تنظیم دور در موتورها علاوه بر منعطف نمودن پروسه های صنعتی ، در کاربردهای زیادی منجر به صرفه جوئی انرژی هم می گردد. علاوه بر آن درایوها جریان راه اندازی دریافتی از شبکه را به میزان زیادی کاهش می دهند. بطوریکه این جریان خیلی کمتر از جریان اسمی موتور است.

درایوها می توانند موتور را بطور نرم و کاملا کنترل شده استارت و استپ نمایند. زمان استارت و استپ را می توان بدقت تنظیم نمود. این زمان ها می توانند کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشد. توانایی درایو در استارت و استپ نرم موجب کاهش قابل ملاحظه تنشهای مکانیکی در کوپلینگ ها و سایر ادوات دوار می گردد.

درابو - اینورتر - کنترل دور

معایب کنترل دور موتور های DC

اولین وسیله تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی موتورهای DC بودند. موتورهای DC با وجود مزایایی چون کنترل آسان ، سریع و دقیق گشتاور و همچنین پاسخ بسیار سریع دینامیکی برای تغییرات سرعت ، معایب زیر رادارند:

 ۱- نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر

۲- قیمت بالا 

۳- نیاز به انکودریاتاکومتر برای فیدبک سرعت 

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی موتورهای الکتریکی AC و مزایایی از قبیل :

۱- اندازه کوچکتر

۲- قدرت بیشتر در مقایسه با موتورهای DC هم اندازه 

۳- طراحی ساده و قیمت ارزان 

۴- سبک و مقاوم در برابر ضربه 

پیشنهاد می کنم مقاله روش های راه اندازی موتورهای القایی را هم مطالعه فرمایید.

 موتورهای AC و کنترل دور آن 

کاربرد موتورهای AC در صنعت روبه افزایش است بطوریکه در ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربردهای صنعتی از موتورهای AC استفاده می شود. 

همزمان با پیشرفت و افزایش کاربرد موتورهای AC ، تکنولوژی درایوی AC نیز دستخوش تغییرات بزرگی شده بطوریکه دریواهای AC  قابلیت موتورهای AC را تکمیل کرده اند در کاربردهای صنعتی غالباً می خواهیم که موتورها در سرعت و گشتاور متغیر کارکنند ، بنابراین برای کنترل سرعت و گشتاور موتور از درایو استفاده می کنیم . 

این درایوها تجهیزاتی هستند از قطعات الکترونیکی مانند : تریستورها ، IGBT  و … ساخته شده اند که از آنها برای کنترل ولتاژ یا  کنترل فرکانس استفاده می شود.

علاوه براین در کاردبرهایی مانند جرثقیل ها ، آسانسورها و ……… که عدم وجود ضربه در راه اندازی و توقف موتور از اهمیت ویژه ای برخورداراست، استفاده از درایو اجتناب ناپذیر می شود .

 

مقایسه عملکرد سافت استارتر با اینورترها

softstart -  سافت استارتر

راه انداز نرم:

۱-راه انداز نرم درصنعت برای راه اندازی الکتروموتور بکار میرود و دراین حالت بیشترین جریان راه اندازی حدود ۲٫۵ برابرجریان حالت عادی موتوراست محنی راه اندازی با یک شیب مناسب وقابل انتخاب است.

۲-در راه اندازنرم ازکلیدهای استاتیکی  SSRاستفاده میشود که درتوانهای پایین ازترایاک و در توانهای بالا ازیک جفت تریستور بصورت معکوس وموازی استفاده میشود

۳-درراه اندازنرم تغییر ولتاژ وجود دارد و در واقع با کنترل ولتاژسینوسی ورودی درهردو نیم سیکل مثبت و منفی ولتاژخروجی باهمان فرکانس ورودی میشود.

۴-از راه انداز نرم میشود بعنوان کنترل دورهم استفاده کرد ولی درصنعت استفاده نمیشود،اما(دیمر،،کنترل نورلامپ،،کنترل دورپنکه،،،)یک راه اندازنرم تک فازاست که بعنوان کنترل دور استاتیکی استفاده میشود

۵-ازیک راه اندازنرم میشود تعدادزیادی موتور را با ایجادیک مدارفرمان مناسب راه اندازی کرد مثلا تعداد۱۰ دستگاه موتور یا بیشتر را میشود با یک راه اندازنرم روشن کرد.

۶-در راه اندازنرم امکان افزایش دور موتور بیشتراز دور نامی وجودندارد

۷-مدارستاره مثلث یا همان مداردوضرب هم یک راه اندازنرم است اما بصورت کنتاکتوری و جریان راه انداز حدود3 تا 8برابر است ومنحنی راه انداز بصورت جهشی میباشد و غیرقابل انتخاب.

«کلیدهای استاتیکی یاهمان SSR درجریانهای مختلف دربازار وجود دارد»

درایو - اینورتر - سافت استارتر - کنترل دور

اینورتر یا کنترل دور:

۱-راه اندازی الکتروموتور با بیشترین جریان راه اندازی حدود جریان عادی موتور بایک منحنی تقریباخطی قابل انتخاب

۲-اینورتر بهترین راه اندازنرم موتور است ولی باقیمتی بیش ازچهاربرابر راه اندازنرم یاهمان سافت استارت

۳- درصنعت از اینور یا کنترل دور بطور عموم برای موتورهایی که کنترل سرعت لازمست استفاده میشود

۴-تغیرات دور موتور در اینورتر با تغییرفرکانس ایجادمیشود لذا امکان افرایش فرکانس خروجی تا چندین برابرفرکانس ورودی وجود دارد

۵-دراستفاده ازکنترل دور امکان افزایش دورموتوربیشترازدورنامی وجودداردباافزایش فرکانس ولتاژ خروجی دور موتورافرایش می یابد

۵-بطورمعمول دراینورتورها از ترانزیستورهای IGBT درقدرت های بالااستفاده میشود ودرقدرت های پایین ازترانزیستورهای MOSFET هم قدرت استفاده میشود

در مجموع سافت استارتر همانطور كه از نامش پيداست تنها در هنگام راه اندازي يك الكتروموتور كاربرد دارد. الكتروموتورها به دليل كشيدن جريان ۶ تا ۸ برابر جريان نامي در هنگام راه اندازي صدمات زيادي مي بينند بطوريكه عمده استهلاك الكتروموتورها در هنگام راه اندازي مي باشد. بوسيله سافت استارتر راه اندازي از طريق افزايش كنترل شده فركانس يا ولتاژ انجام مي گيرد و با اين كار Energy Saving  نيز صورت مي گيرد.

اينورتر محدود به زمان راه اندازي نمي باشد و در هر لحظه مي توان بوسيله سيگنالهاي كنترلي كه معمولا ۴~۲۰ mA مي باشد سرعت الكتروموتور را كنترل نمود

اينورتر قابليت هاي بسيار زيادي دارد از قبيل : راه اندازي نرم موتور، چپگرد راستگرد کردن موتور وتغيير دور موتور.

والبته قيمت بالاتري نيز دارد. حال آنکه سافت استارتر فقط براي راه اندازي نرم موتور استفاده ميشه.

توسط |2018-09-23T20:43:10+00:00سپتامبر 23rd, 2018|آموزش رایگان, برق صنعتی|1 ديدگاه

در باره نویسنده :

با رشد روزافزون استفاده از برق و اتوماسیون در صنعت و عدم تفکیک پذیری برق و صنعت لازم دانستم با بیش از 18 سال سابقه در این زمینه، اطلاعات و تجربیات خود را با شما دوستان به اشتراک گذارم.امیدوارم مفید واقع شود. لطفا با درج نظرات خود مشوق من در این راه باشید.

يك ديدگاه

  1. Javad دسامبر 3, 2018 در 8:19 ب.ظ - پاسخ دادن

    ممنون از شما دوست عزیز

ثبت ديدگاه